Wizyty PDF Drukuj Email

• 27.10 - 30.10.2010 r. pierwsze spotkanie w ramach projektu „Comenius – nauka przez całe życie” odbyło się w Gimnazjum Publicznym im. Jana Pawła II w Dobrym Mieście. Naszymi gośćmi byli nauczyciele i uczniowie z Hiszpanii (2 nauczycieli), Turcji (1 nauczyciel, dyrektor i 4 uczniów) i Węgier (6 nauczycieli, 5 uczennic).
  • Marzec 2011 r. - wyjazd do Hiszpanii
  • Pierwszy wyjazd w ramach projektu „COMENIUS” - nauka przez całe życie".

Podróż rozpoczęła się w godzinach porannych dnia 2 marca i trwała do poranka następnego dnia z noclegiem w Madrycie (hotel). Pierwszy dzień na wyspie Fuerteventura rozpoczął się ogólnym przyjęciem gości z Polski, Węgier oraz Turcji poprzez oprowadzenie po swojej szkole, a także krótkiej historii wyspy Fuerteventura i okolicznych wysp. Drugiego dnia rozpoczęło się generalne przywitanie przyjaciół na apelu powitalnym przed całą szkołą (część artystyczna oraz przedstawienie kolejno gości).
    Podczas kolejnego dnia na wyspie zwiedziliśmy wulkan (okolice *Lajares), wydmy oraz plaże (okolice Coralecho). Tego samego dnia braliśmy także udział w karnawale. Szósty i ostatni już dzień rozpoczął się pokazem wyścigów "Archipencos" (łodzi, które sami wyspiarze zbudowali, napędzane jedynie siłą własnych mięśni) przy głównym porcie na wyspie. Podczas tych wyścigów można było posłuchać świetnej muzyki, a także zjeść mały poczęstunek. Wieczorem powróciliśmy do szkoły, aby spróbować regionalnych potraw, posłuchać występów naszych partnerów oraz pożegnać się ze wszystkimi. Późnym wieczorem, wróciliśmy już na ostatni nocleg. Nazajutrz szykowaliśmy się do powrotu do domu. Zahaczyliśmy ponownie o nocleg w Madrycie. Odpowiednia pora dnia umożliwiła nam także zwiedzić centrum tego miasta.

Udział w wizycie był w pełni finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu "COMENIUS"

• Maj 2011 r. - wyjazd na Węgry
  • W dniach 3-9.05.2011 roku odbyła się kolejna wyprawa w ramach projektu „Comenius – uczenie się przez całe życie”. Tym razem pojechaliśmy na Węgry. 3.05 wieczorem wyjechaliśmy busem spod szkoły. Podróż była długa. Poranek przywitał nas słońcem i pięknymi widokami. Przejeżdżaliśmy prze Tokaj. Górzyste krajobrazy i winnice na stokach pozwoliły nam zapomnieć o zmęczeniu. Dotarliśmy do Kolsce – naszego celu. Weszliśmy do naszej partnerskiej szkoły. Tam czekali na nas uczniowie i rodzice. Wszyscy serdecznie powitali nas. Po przydzieleniu do rodzin pojechaliśmy do ich domów. Pełni obawy, ale gotowi na przeżycie nowych wrażeń. Obawa okazała się niepotrzebna, a wrażenia pozostaną w naszych sercach na całe życie.
    Pierwszego dnia pobytu na Węgrzech udaliśmy się do szkoły. Gospodarze serdecznie nas przywitali. Był poczęstunek oraz uroczysty apel. Uczennice w strojach ludowych tańczyły, chłopak – uczeń tej szkoły – przecudnie recytował wiersze, a Sabina pięknie śpiewała piosenki po angielsku. Byliśmy miło zaskoczeni. Ponadto spotkaliśmy się z uczniami szkół partnerskich z Turcji i Hiszpanii. Uściskom, pozdrowieniom nie było końca.
    Następnego dnia gospodarze zaprosili nas do Domu Kultury. Podczas występów poznaliśmy folklor węgierski. Był zespół, w którym pan grał na mokrym sznurku, maluszki ślicznie śpiewały i dwoje uczniów grało na pianinie. Później uczniowie z Turcji, Hiszpanii i Polski recytowali wiersze. Jaka była trema wystąpić przed publicznością międzynarodową! Stres wyładowaliśmy na dyskotece.
    Kolejnego dnia uczestniczyliśmy w zawodach sportowych. Zostaliśmy podzieleni na grupy międzynarodowe. Trudno mówić o zwycięzcach i poległych, bo nie chodziło o to, ale tylko o dobrą zabawę.
    Później gospodarze zaproponowali nam wycieczkę autokarową. Przez okna mogliśmy podziwiać olbrzymie pola rzepaku. Dotarliśmy do miejscowości w której urodził się kompozytor hymnu węgierskiego. Zobaczyliśmy jego pomnik i dom w którym się urodził. Byliśmy również we młynie nad rzeką i widzieliśmy piękny, niezwykły cmentarz na którym nagrobki wykonane są z ciemnego drewna i w dodatku wszystkie jednakowe.
    W przedostatni dzień pojechaliśmy do skansenu i zoo w Nyiregyhaza. Niestety pogoda zepsuła nam spacer po skansenie. Udaliśmy się do ZOO. Ogród zoologiczny okazał się imponujących rozmiarów. Były tam przeróżne zwierzęta, oceanarium i tropikalna puszcza.
    Nastąpił dzień pożegnania. Nauczyciele dostali piękne książki o Węgrzech, a uczniowie upominki od swoich gospodarzy. Na koniec wszyscy spotkaliśmy się w szkole. Ile było płaczu, łez rozpaczy i obietnic, że kiedyś się spotkamy.
    Takie spotkania czynią nas bogatszymi o wspomnienia, wrażenia i pomimo barier językowych dajemy sobie radę w porozumiewaniu się. Ale wiemy, że znajomość języków obcych zdecydowanie ułatwia nam życie.

• Wrzesień 2011 r. - przyjazd (wizyta) do Polski
  • Od 31 sierpnia do 5 września nasza szkoła ponownie gościła gości z zagranicy: 13 uczniów
    i 6 nauczycieli z Węgier oraz 6 uczniów i 3 nauczycieli z Hiszpanii.1 września po powitalnym apelu wszyscy razem wyjechaliśmy do Krynicy Morskiej . Po przyjeździe wybraliśmy się na spacer po plaży , niestety zaskoczyła nas pogoda i musieliśmy wrócić do hotelu . Wieczorem odbyło się wspólne ognisko , pieczenie kiełbasek i śpiewanie zagranicznych piosenek. Następnego dnia popłynęliśmy statkiem z Krynicy do Fromborka.

Zwiedzaliśmy Wieżę Katedralną oraz chodziliśmy po starym mieście .Po powrocie do Dobrego Miasta czekał dla gości zagranicznych obiad w hotelu "Wiktoria" oraz dyskoteka
    w szkole .Wszyscy razem spędziliśmy miło czas. Dnia 3 września wspólnie wybraliśmy się na "Święto Chleba i Kapusty" . Po festynie wszyscy razem pojechaliśmy nad jezioro Limajno. Graliśmy w grę "podchody" . Wszyscy byli wyczerpani , ale za to bardzo zadowoleni. Nazajutrz pojechaliśmy do Praslit na wspólne pieczenie chleba. Każdy uczestnik projektu mógł udekorować swój własny chleb. Gdy wróciliśmy wszyscy byli bardzo smutni , ponieważ do domu wracała cała grupa węgierska. Następnego dnia wcześnie rano poszliśmy odprowadzić całą grupę hiszpańską na przystanek autobusowy. Łzom nie było końca ,musieliśmy się pożegnać . Wszyscy razem wspaniale spędziliśmy czas.
    Mamy nadzieję, że wszyscy razem spotkamy się w Turcji .